Er zijn drie mogelijke scenario's om een ingediende opleidingscheque uitgegeven door Edenred terug te betalen.
1. U hebt de cheque nog niet ingegeven
Indien u de opleidingscheques van die studenten nog niet hebt gereserveerd, dienen zij hun opleidingscheque te annuleren. Dat kan de student doen via de blauwe knop Cheque annuleren, onderaan in de mail met de opleidingscheque.
Het gedeelte dat die studenten voor de cheque betaald hebben, wordt dan aan hen terugbetaald. Er wordt op dat moment ook een bericht naar de Vlaamse overheid verzonden om de teller van het aantal cheques dat ze dit academiejaar al besteld hebben weer op nul te zetten. Zodra die teller aangepast is (maximaal een uur nadat de cheque geannuleerd is), kan de student een nieuwe cheque voor het correcte bedrag bestellen via het WSE-loket.
2. De cheque is al gereserveerd
Indien u de opleidingscheques wel al gereserveerd heeft, maar nog niet uitbetaald, dient u eerst die reservatie ongedaan te maken: via de knop Reservering annuleren op het tabblad Uitbetaling aanvragen.
Vervolgens kan de student haar of zijn cheque annuleren en een nieuwe aanvragen zoals hierboven beschreven.
3. De cheque is al uitbetaald
Indien u de opleidingscheques van die studenten wél al heeft laten uitbetalen, dient u eerst Edenred terug te betalen. Op het tabblad Uitbetaling annuleren kan u de student opzoeken, op bijvoorbeeld haar of zijn familienaam. Wanneer u dan op de knop Cheque selecteren klikt, krijgt u een pop-up met de betaalgegevens die u nodig heeft om de cheque aan Edenred terug te betalen. Het zal steeds een betaling op het rekeningnummer BE03 0960 1277 1584 zijn, en de gestructureerde mededeling zal normaliter beginnen met 620.
Zodra wij die betaling van jullie ontvangen, betalen wij het gedeelte dat de student voor de cheque betaald heeft, terug op zijn of haar rekening en annuleren we de cheque. De student kan dan, zodra hij of zij het bedrag teruggestort gekregen heeft, een nieuwe cheque bestellen via het WSE-loket.